Forstå de fire trivselskategoriene

EVI består av 15 spørsmål fordelt på fire overordnede trivselskategorier, som sammen gir et bilde på dine medarbeideres trivsel. Her skal vi gjennomgå de fire kategoriene og gi deg en forståelse av hva en lav skåre kan indikere.

1: Mening i arbeidet

Hva som gir mening til arbeidet varierer fra individ til individ. For noen er det essensielt å føle seg faglig kompetent og å bruke mange av sine ferdigheter hver dag. For andre er tilbakemeldinger fra kolleger, ledere eller kunder av stor betydning. Andre igjen trenger å oppleve at de bidrar til et større formål for avdelingen eller selskapet.

En lav skåre kan tyde på at dine medarbeidere:

  • Føler at oppgavene ikke er i samsvar med deres faglige ekspertise og ferdigheter, eller at de ikke er utfordrende nok.
  • Oppfatter ikke oppgavene som verdifulle for andre, som kunder, kolleger eller samarbeidspartnere.
  • Mangler positiv tilbakemelding og anerkjennelse fra deg som leder, kolleger eller samarbeidspartnere.
  • Sliter med å se hvordan deres oppgaver bidrar til en større eller viktigere hensikt, som for eksempel selskapets overordnede mål.

RÅD FOR OPPFØLGING

  • Vær nysgjerrig og undersøkende rundt hva som bidrar til mening for hver enkelt medarbeider.
  • Kommuniser kontinuerlig hva ditt team og bedriften gjør for kunder, enkeltindivider eller samfunnet på lang sikt.
  • Kommuniser formålet med hver medarbeiders oppgaver.

2: Ledelse og samarbeid

Et godt samarbeid med nærmeste leder har stor betydning for en medarbeiders trivsel. Som leder har du et avgjørende ansvar for å sikre effektiv kommunikasjon og et positivt samarbeid mellom deg og dine teammedlemmer.

En lav skåre kan tyde på at dine medarbeidere:

  • Ønsker mer eller bedre kvalitet på den daglige dialogen og samarbeidet med deg.
  • Blir nervøs eller føler seg ubekvem under samtaler med deg.
  • Føler at du ikke involverer dem i vurderinger og beslutninger som påvirker deres oppgaveutførelse eller arbeidsmiljø.
  • Føler seg ignorert eller avvist når de uttrykker sine faglige meninger og/eller gir forslag.

RÅD FOR OPPFØLGING

  • Vær åpen og nysgjerrig på dine medarbeideres perspektiv.
  • Gjør det klart at ærlighet verdsettes og at medarbeidere skal føle seg trygge i samtaler.
  • Spør om hva som fungerer bra og hvor det kan gjøres forbedringer.
  • Hva kan du gjøre for å forbedre dialog og samarbeid?

3: Virksomhetens verdier

Tydelige og uttrykte verdier som er levende innenfor organisasjonen har stor betydning for trivsel. Et etablert og felles verdisett bidrar til opplevelsen av at alle er en del av noe større og beveger seg i samme retning.

En lav skåre kan tyde på at dine medarbeidere:

  • Opplever manglende samsvar mellom egne verdier og de verdiene de møter på arbeidsplassen.
  • Ikke forstår eller støtter dine og den øvrige ledelsens mål og strategi for avdelingen/virksomheten.
  • Opplever en kontrast mellom det virksomheten/ledelsen sier, og hva den gjør.

RÅD FOR OPPFØLGING

  • Vær oppmerksom på om bedriften din har klare verdier.
  • Snakker du og dine medarbeidere om dem i hverdagslig sammenheng?
  • Er handlingene dine i samsvar med verdiene dine?
  • Anerkjennes medarbeidere for å handle i tråd med bedriftens verdier?

4: Rytme i arbeidslivet

Hva som skaper en god arbeidsrytme varierer fra person til person. Det kan være en balanse mellom forutsigbare og uforutsigbare oppgaver, eller mellom høyt tempo og oppgaver som tillater dypere fokus.

Vær oppmerksom på at skalaen er reversert her. For å lette sammenligningen av kategoriene, er skalaen for arbeidsrytme reversert, slik at en høy score indikerer trivsel og en lav score indikerer mangel på trivsel, akkurat som i de andre kategoriene.

En lav skåre kan tyde på at dine medarbeidere:

  • Mangler struktur og forutsigbarhet i arbeidslivet, f.eks. at det er dårlig balanse mellom utfordrende og mer rutinepregede oppgaver.
  • Opplever at de ikke har tilstrekkelig innflytelse over hvordan arbeidet og arbeidsdagen er strukturert.
  • Har for mange/for få oppgaver.

RÅD FOR OPPFØLGING

Spør om:

  • Hvilke typer oppgaver trives dine medarbeidere med, og hvorfor?
  • Er det en god flyt i arbeidsuken og i de ulike oppgavene?
  • Er tempoet passende? Er det nok pauser?
  • Er det en god balanse mellom jobb og privatliv?

Trenger du bistand innen ledelse?

Konsultasjon med en ledelseskonsulent fra AS3 er inkludert i ditt bedriftsabonnement på trivselsundersøkelsen EVI.

Skriv direkte til Trivselsraadgiver@as3.dk - så ringer vi deg.

SEND en MAIL