Effektiv oppfølging i teamet
For å sikre at trivselsundersøkelsen tilfører verdi til avdelingen og organisasjonen, er det viktig å gjennomføre en kollektiv oppfølging. I samarbeid med dine ansatte, fokuser på det som er mest viktig å endre eller opprettholde for å forbedre eller opprettholde trivsel.
Se videoen nedenfor hvor vår ledelseskonsulent går gjennom spesifikke teknikker og eksempler på hvordan du kan gjøre oppfølgingen relevant for dine ansatte i et felles møte ved hjelp av de 4 I-ene. (Videoen er på dansk)
Slik bruker du de fire I-ene
Introduser: Sett rammene for møtet. Forklar formålet, hvilke temaer du vil dekke, og hva du håper å oppnå sammen i møtet. Vurder å tildele rollen som referent eller møtesekretær til et teammedlem.
Informer: Gå gjennom resultatene og fremhev de viktige trendene du observerer. Dette kan innebære å diskutere områder der du har sett positive resultater og områder som trenger forbedring.
Involver: Denne fasen tar vanligvis mest tid. Engasjer teammedlemmene dine og oppmuntre dem til å dele sine tanker. Vurder å bruke gruppeaktiviteter eller diskusjoner for å gjøre det mer komfortabelt for enkeltpersoner å uttrykke meningene sine.
Initiativer: Forsikre deg om at møtet avsluttes med en eller flere konkrete initiativer eller tiltak som både du og teamet ditt forplikter dere til. Jo mer spesifikke avtalene er, desto bedre. Definer tydelig hvordan og når dere vil følge opp sammen.
Følg visse retningslinjer
Retningslinjer for deg som leder:
-
Spør aldri enkeltpersoner om hvordan de vurderte deg
-
Lytt til hva dine medarbeidere sier – uten å avbryte
-
Still spørsmål til gruppen som helhet, ikke til enkeltpersoner
-
Husk at deltakelse i dialogen er frivillig
-
Avstå fra å utfordre dine medarbeidere, selv om du føler deg misforstått
-
Forsøk å ikke forsvare deg, men aksepter forskjellige uttalelser som ærlige og konstruktive tilbakemeldinger
Retningslinjer for medarbeidere
-
Vær ærlig og konstruktiv
-
Unngå å diskutere hvem som ga hvilke svar
-
Respekter at vi kan oppfatte ting ulikt
-
Foreslå gjerne konkrete endringer
-
Unngå å komme med beskyldninger om fortids hendelser – formuler i stedet ønsker for fremtiden
-
Avstå fra å spekulere i andres meninger
-
Diskuter også hva medarbeiderne kan ta ansvar for når det gjelder å forbedre samarbeidet med ledelsen
Leter du etter mer informasjon?
Trenger du bistand innen ledelse?
Konsultasjon med en AS3-ledelseskonsulent er inkludert i ditt bedriftsabonnement på trivselsundersøkelsen EVI.
Skriv direkte til Trivselsraadgiver@as3.dk - så ringer vi deg.