Faglig E-bøker
Ledelse
Lederens samtaler
I denne digitale guiden vil du lære mer om:
- Guide for ledere om håndtering av ulike profesjonelle samtaler med ansatte.
- Medarbeidersamtale
- Vanskelige samtaler
- Samtaler med stressede medarbeidere
- Samtale om senkarriere
- Samtale ved nedbemanning
- Inneholder fem guider for ulike samtaletyper, med konkrete råd, verktøy og spørreguider for forberedelse, gjennomføring og oppfølging.
- Basert på AS3 sin langvarige erfaring med ledelsesutvikling, coaching og profesjonelle samtaler
Slik skapes psykologisk trygghet på arbeidsplassen
I denne digitale guiden vil du lære mer om:
- Definisjon av Psykologisk Trygghet: Hva det er og hvorfor det er viktig.
- Fordeler: Hvordan trygghet kan øke produktiviteten og trivselen på arbeidsplassen.
- Praktiske Strategier: Konkrete metoder for å fremme åpenhet og tillit i teamet.
- Lederskapets Rolle: Hvordan ledere kan tilrettelegge for et trygt miljø.
- Eksempler og Casestudier: Virkelige situasjoner hvor psykologisk trygghet har gjort en forskjell.
- Verktøy og Øvelser: Praktiske øvelser du kan bruke for å implementere det du lærer.
Nedbemanning
Planlegging av nedbemanning
- Hvem inngår i beslutningsprosessen?
- Hvordan planlegger man en nedbemanningsprosess?
- Hvilken rolle har de ulike partene i prosessen?
- Juridiske forhold
- Hvor mange og hvem skal nedbemannes?
- Hvordan kommuniserer vi nedbemanningen?
- Ledernes forberedelse til drøftelsesmøtene.
Slik leder du etter en nedbemanning
- Konkrete verktøy til å styrke organisasjonen i en utfordrende tid.
- Oversikt over ledernes oppgaver
- Oversikt over mulig støtte til oppsagte ledere og medarbeidere
- Ledelse av gjenværende medarbeidere
- Ledelse av de tillitsvalgte
- Lederens egne reaksjoner
- Ledelse av forretningen
- Sjekklister
Coaching & Trivsel
Slik skaper coaching resultater
I boken vil du lære mer om:
- Hva kan coaching brukes til?
- Hvem får mest ut av coaching?
- Hvilke krav bør du stille til coachen?
- Hvordan sikrer du kvalitet i coachingen?
- Skal du velge intern eller ekstern coaching?
- Hva er god coaching?
- Coach, leder og medarbeider: Hvordan får dere sammen utbytte av coachingen?
- Hvordan kan teamcoaching gjøre en forskjell?
- Hva er effekten av coaching?
Åtte trinn til økt trivsel i din virksomhet
Boken tar grundig for seg disse trinnene:
- Hva er trivsel?
- Hvorfor arbeide med trivsel?
- Trivsel skal ha en strategisk forankring
- Hvem har ansvar for trivsel?
- Hva har betydning for medarbeidernes trivsel?
- Vi kan ikke snakke om trivsel uten å snakke om stress
- Måling av trivsel
- Motivasjon og trivsel
Boken inkluderer i tillegg et case og en sjekkliste til deg.