Se våre webinarer

as3 Skriv en jobbsøknad

Jobbsøknaden

Å søke jobb handler blant annet om å skrive jobbsøknader.

Jobbsøknad

Det mest vanlige når man søker jobb er å sende inn en skriftlig jobbsøknad hvor man presenterer seg selv, sine resultater, kunnskap og erfaring samt personlige egenskaper. En slik jobbsøknad benyttes både når man svarer på en annonse og når man søker uoppfordret.

Slik går du frem 

Din jobbsøknad skal vise deg og dine ferdigheter frem på en måte som får mottakeren til å ville kalle deg inn til et jobbintervju. 

Slik går du frem når du svarer på en stillingsannonse.

Stillingsannonser finner du på lettest på internett inne på såkalte «jobbportaler» eller på bedriftenes eller rekrutteringsbyråenes nettsider. Aviser og bransjeblad er andre gode kilder.

Gjennom sin annonse har arbeidsgiveren tatt det første initiativet – gjennom å definere og beskrive hva som kreves av den personen som ønskes til jobben.

Din oppgave er her å beskrive hvordan du kan leve opp til arbeidsgivers forventninger. Blant annet kan du gi eksempler på hvordan du har skaffet deg den erfaringen som kreves. Det er viktig at du ordentlig setter deg inn i bedriftens behov ved å for eksempel:

  • Lese annonsen nøye – hva står «svart på hvitt» og hva kan man lese mellom linjene
  • Skaffe deg mer informasjon gjennom å ringe til kontaktpersonen
  • Søke på bedriften og bransjen på internett

Les stillingsannonsen nøye

Om du vil skrive en tydelig og målrettet jobbsøknad er første steg å lese igjennom stillingsannonsen nøye. Når du setter deg godt inn hva annonsen peker på som viktige egenskaper blir det lettere å selge seg selv inn som en bedriften finner interessant.

Flere ressurser